Het overkomt iedereen wel eens, vooral degene die graag voorop lopen. Ben je ergens de eerste mee, blijkt later dat er al heel snel een verbeterde versie is. Meestal is dat niet onoverkomelijk, want door snel ergens mee te beginnen bouw je in een vroeg stadium veel kennis op. Vaak heb je daar later wel degelijk iets aan. Wanneer het om websites bouwen ging, was Fontijn & Partners niet één van de pioniers. Met Joomla werkten we echter als één der eersten. Direct ook heel fanatiek, geen HTLM en Flash, daar deden we niet aan, maar dat inzicht is ook al weer gewijzigd. Anders dan veel collega’s vinden wij dat er niet alléén met Flash iets moois gemaakt kan worden, wel met behulp van Flash.

Flash is de vijand van internetmarketing. Dit programma laat zich niet ‘scannen’ door de zoekmachines. Vanaf het begin hechten wij juist aan dat onderdeel grote waarde. Vindbaarheid en het leiden tot resultaten is voor ondernemers belangrijk. Overigens is niet iedereen het daarmee eens. Wij komen regelmatig opdrachtgevers tegen die hun website uitsluitend als een soort visitekaartje zien. Zij verwachten helemaal geen rendement van hun investering. Natuurlijk mag dat, maar wij houden wel in ons achterhoofd dat er op zeker moment een omslag in dat denken komt en houden daar vast rekening mee.

Anders is het bij de websiteontwikkelaars, die tot nog toe ‘zoekmachine onvriendelijk’ bouwden. Die zijn nu met een inhaalslag bezig en moeten met de billen bloot. Hun product scoort niet hoog bij de zoekresultaten. Zij moeten dit hun afnemers vertellen en die staan nu voor hoge kosten om dit alsnog te realiseren. Wij noemen dit ‘mosterd na de maaltijd’. Rekent u er maar op, dat wij bij deze ontwikkelingen voorop blijven lopen. Die wetenschap maakt voor u de keuze een stuk makkelijker.