SEO staat in het Nederlands voor ‘Zoekmachine optimalisering’. In de meeste gevallen sturen we voor ons advies een nota. Maar in deze nieuwsbrief geven wij advies voor een methode die u niets kost. Zoekmachines waarderen ‘linkbuilding’ hoog, omdat Google elke verwijzing naar een website als een aanbeveling ziet. Al deze aanbevelingen bij elkaar dragen bij aan het succes van de site. Daarom loont het verzamelen van links vanaf andere websites. Met vijf tips, die tot betere resultaten bij de optimalisering leiden, geven we onze geheimen bloot.

1. Niet betalen voor links
Met het betalen van een link bereikt u het tegendeel van wat u wilt. Google vindt dat niet goed, al komen ze er slecht achter. Gebeurt dit wel dan levert het een slechte beoordeling op. Trouwens, we spraken af dat dit een kosteloze methode van optimalisering is.

2. Anchortekst moet goed zijn
Tekst waarin klikbare woorden naar een link voorkomen, noemen we ‘anchortekst’. Vaak zijn deze blauw en onderstreept. Deze tekst deugt wanneer de ‘link’ duidelijk naar een achterliggende pagina verwijst. Zo’n ‘linkje’ wordt door de zoekmachine goed beoordeeld. In tegenstelling voor teksten als: ‘Lees hier voor meer informatie’ of ‘klik hier’. Dit soort teksten zijn te direct, het moet daarom meer een ‘verborgen’ verwijzing’ zijn.

3. Klanten reviews of blogs laten schrijven
De hiervoor genoemde ‘anchortekst’ staat dus in een tekst van relaties. Zij schrijven die zelf of vragen deze aan te leveren. Omdat er een relationele band bestaat is de tekst voor beide van belang. Ze gaan bijvoorbeeld over een ervaring of een product. Door eenzelfde daad terug te doen is het voor beide van belang en relevant.

4. Is de pagina of website relevant?
In het algemeen moet tekst zo geschreven worden, dat een willekeurige bezoeker van een website of pagina deze makkelijk leest. Wanneer dit zo is, is het voor de zoekmachine ook goed te begrijpen en dus relevant, zeker wanneer de ‘link’ naar jouw website verwijst. Een pagina vol linkjes, waar die van jou ook tussen staat, is voor Google en consorten minder interessant.

5. Persberichten
Op de website gepubliceerde persberichten zijn een goede manier voor linkbuilding. Gepubliceerde onderzoeken of rapporten op de website, met dieper gravende informatie, lenen zich goed om in een persbericht naar te verwijzen. Door gebruik te maken van persberichtdiensten als persbericht.com of mijnpersbericht.com gaat verspreiding heel snel.